portugal 4828135
lisbon 2237567
belem 2385507

Twente, landgoed van Nederland

Twente, het landgoed van Nederland is een streek in het oosten van de provincie Overijssel met veel heuvelachtige landschappen en bossen en grenst aan de Duitse grens. De inwoners van deze streek worden Twentenaren of Tukkers genoemd. Een van de bekendste rivieren is de Dinkel. Twente is het middelpunt van de textielindustrie. Vele volksgebruiken vinden in deze streek nog plaats waaronder midwinterhoornblazen en het stoken van paasvuren. We prikken een dagje Ootmarsum. We hadden een arrangement geboekt bij Landgoed de Holtweijde, gelegen op een prachtige plek, in een rustige omgeving van het dorp Lattrop in de provincie Overijssel. Na een welkomstdrankje en een Twentse lekkernij, was het een prima moment om de wandel en fietsroutes te verkennen. Landschap, natuur en recreatie geeft het ultieme vakantiegevoel in deze omgeving en kalmeert de zintuigen.

to go-biking-979583

Ons reisdoel is Ootmarsum. De eerste bezienswaardigheid kwamen we tegen op de Frensdorferweg. Cosmos Sterrenwacht en Planetarium is een van de grootste sterrenwachten van Nederland en kan men hier de sterrenhemel ontdekken. De hemellichamen worden bekeken en bestudeerd. De jaarlijkse Perseïden zwerm is het hoogtepunt van de meteorenzwerm die elk jaar in juli en augustus in het donker is te zien. Wij zetten onze reis voort naar Ootmarsum. Opvallend is de in het centrum gelegen H.H. Simon en Judaskerk. Deze is in de verte waarneemwaar. Aangekomen in het stadje hebben we onze fietsen aan de kant gezet en bekeken we te voet, de talloze vakwerkhuizen. Liefhebbers van kunst en musea kunnen in het Twentse stadje hun hart ophalen. De eerste indruk is dat de tijd hier heeft stil gestaan. Na de fietstocht en wandeling werd het langzaamaan tijd voor de lunch. Het mooie weer dreef ons naar het zonovergoten terras en werden we verrast met een van de vele streekgerechten.

thatched roof-2418725

Normaal gesproken nemen we bij de lunch een glaasje Sauvignon Blanc. De weersomstandigheden leenden zich ervoor om een koud biertje te consumeren. Ons oog viel op een Othmar, getapt voor een van de gasten op het terras. Wij wilde dus ook het biertje van de plaatselijke brouwerij ontdekken. Othmar, een bier met een rijke volle smaak van bierbrouwerij Heupink & Co, die de oeroude biercultuur van en rond Ootmarsum nieuw leven heeft ingeblazen. Na het biertje werd het tijd voor de terugreis naar ons hotel, om ons op te gaan maken voor een culinair feestje. De weergoden waren nog steeds goed gestemd en het diner werd opgediend in de tuin van Landgoed de Holtweijde. De avond had door middel van het opkomende maanlicht zijn intrede gedaan. Het dagje Twente zat erop. Na de nachtrust en een ontbijt met de traditionele Twentse krentenwegge, gingen we met het gevoel dat we hier zeker zullen terugkeren, naar huis. Deze streek in Twente heeft veel indruk gemaakt. Het landschap en de natuur geeft het ultieme vakantiegevoel.